درباره منظومات انتخاباتی

استاندارد

شعر و سخن منظوم از نظر گذشتگان ما برتر از نثر و نوشته های منثور بوده است. نظامی گنجه ای صراحتا سخن منظوم را  از نثر که آن را ” نسخته سخن سرسری” [!] می خواند برتر می شمارد:

چون که نَسَخته سخن سرسری
هست بَر  ِ گوهریان گوهری

نکته نگه دار ببین چون بوَد
نکته که سنجیده و موزون بوَد!

امروزه بعد از گذر قرنها در کمابیش بر همان پاشنه می چرخد و سخن منظوم , حتی در روزگار رکود شعر و رواج بازار رمان و قصه و… برای ما مردم هنوز یک رسانه پرنفوذ و فراگیر سنتی است. نمونه ملموس فعال شدن این رسانه را این روزها در جریان انتخابات ریاست جمهوری و تبلیغات آن می توان مشاهده کرد.سیاست مداران با سطوح هوشی مختلفشان به این نکته به خوبی واقف شده اند که یک اس ام اس منظوم , چه بسا از دهها پوستر و عکس چند رنگ تاثیرش در اذهان مردم بیشتر است. همه شما این روزها احتمالا چندین و چند اس ام اس یا پیام کوتاه  این زمینه دریافت کرده اید. به نظر می رسد این نوشته ها و بویژه پیامهای منظوم انتخاباتی از جهات عدیده ای شایسته بررسی و امعان نظر هستند.

برخی از این سروده ها و منظومات انتخاباتی را شاعران شناخته شده , و برخی دیگر را مردم کوچه و بازار یا شاعران گمنامی آفریده اند که احتمالا به هیچ شب شعری دعوت نمی شوند و شعر آنها در هیچ نشریه  ای مجال انتشار نمی یابد و سرنوشت انتخابات به هر جا بینجامد عملا در این وضعیت آنها هیچ تغییری حاصل نخواهد شد!

این پیامکهای تبلیغاتی زبانی معمولا روشن و صریح نزدیک به زبان مردم کوچه و بازار دارند و طنز ویژگی اصلی آنهاست.

بسیاری از این پیامهای کوتاه در تایید نامزد مورد نظر و در مواردی نیز در تخریب حریف و حزب مقابل یا دست انداختن آنها صادر می شوند.

شاید قابل درنگ ترین نکته در این منظومات ، این موضوع باشد که این آثار چقدر از شعریت بهره مندند و آیا این نحوه از کاربرد منظومات توسط اصحاب سیاست ، اساسا نوعی استفاده صواب از سخن منظوم است یا آن را باید نوعی سوء استفاده فرهنگی به شمار آورد؟!

در ادامه ، به عنوان نمونه ، بخشی از پیامهای کوتاهی را که این روزها دریافت کرده ام یا دوستان شاعر مرحمت فرموده اند- فارغ از گرایش سیاسی آنها – در اینجا می آورم و از عزیزان صاحب نظر تقاضا دارم در تکمیل این بحث از نظریات صائبشان ما را بی نصیب نفرمایند:

رهنورد نگاه خاتمی ام
موسوی حسن انتخاب من است

***

ما پشت به انتخاب مردم نکنیم
سر رشته خاطرات را گم نکنیم

هر چند که خاکی است محمود , ولی
جایی که بود آب [=موسوی] تیمم نکنیم

***

برای سفره هایی که خالیه
میرحسین موسوی عالیه

***

این کلبه سرای عدل و داد است بیا
اینجا سخن از ” و ان یکاد ” است بیا

در محفل ما حرف چپ و راست مزن
این خانه احمدی نژاد است بیا

***

دشمن ز حضور گرم ما مردود است
از کشور صاحب الزمان(عج) مطرود است

چون عزت دین و خلق و میهن خواهیم
در منطق و رای ما فقط محمود است

***

باید برویم اگر چه سختی دارد
این باغ امید سبزبختی دارد

دوران خوش سیب زمینی ها رفت
خرداد فقط سیب درختی دارد

***

پویایی ما عنایت موسوی است
سرسبزی باغ , رایت موسوی است

از رای من و تو بخت آینده ما
در دست پر از کفایت موسوی است

***

ای شیخ بزرگوار کروبی!
من شیخ ندیده ام به این خوبی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *